הרבה מאוד עסקים כשהם פותחים עסק עושים תכנית עסקית ובה הם פורטים לעצמם (לעיתים גם למשקיעים או לשותפים פוטנציאלים) מה מטרת העסק, מי קהל היעד של העסק, מה צפי ההכנסות בשנה-שנתיים הקרובות, מה צפי ההוצאות באותו פרק זמן ותוך כמה זמן הם מקווים להגיע
לרווחיות.
אין עוררין לגבי זה שעסק בתחילת דרכו צריך תכנית עסקית, נכון ?
לעומת זאת, כאשר אנו מגיעים לתחום השיווק, נראה כי דווקא מה שאמור להיות הכי חשוב משום
שהוא מהווה את הצינור והאמצעי להבאת לקוחות והכנסות, דווקא בתחום הקריטי הזה בעל
העסק לא משקיע בבניית אסטרטגיה ותכנית ברורה.
יש לכך מגוון סיבות, כאשר בראש ובראשונה הדבר נובע מכך ששיווק הוא לא הפורטה של רוב
העסקים. הם לא יודעים איך לגשת לתכנית כזו וזהו לא אזור הנוחות שלהם.
תתפלאו לדעת, אם תבקשו מסוכנות הדיגיטל שלכם, יש הרבה סוכנויות אשר כן יודעות לתת
את השירות הזה (כמובן שאני מדבר על המקצועיות שביניהן) והן גם ישמחו לעשות זאת
(זהו לא שירות חינמי), משום שהוא מייצר דרך מאוד ברורה ותאום ציפיות עם הלקוח,
מהי נקודת ההתחלה ולאן רוצים להגיע.
במאמר קצר זה, אנסה לתת לכם סקירה קצרה כיצד לבנות עבור העסק שלכם אסטרטגיית
שיווק דיגיטלי אותה תוכלו לשתף עם סוכנות הדיגיטל אתה אתם עובדים על מנת להגיע לתוצאות
האופטימליות.
בידול
חשבו מה מבדל אתכם משאר העסקים באותו התחום, למה לקוחות ירצו להגיע אליכם ולא אל
המתחרים? מה הערך המוסף שלכם?
ערך מוסף יכול להיות: מחיר נמוך, גישה נוחה עם חניות, מבחר רב של מוצרים, מקצועיות ועוד ועוד.
כל עסק בתחום שלו צריך לזקק לעצמו במה הוא יותר טוב וכיצד הוא יכול לבדל את עצמו
מהמתחרים. מטבע הדברים, אלו הם הדברים שנרצה להדגיש בפרסום של אותו בית עסק.
גבולות גזרה גאוגרפיים
עליכם לחשוב באילו מקומות אתם רוצים לעבוד.
האם אתם מכוונים רק לישראל? איפה בישראל?
האם מדובר בנותן שירותים שמוכן להגיע עד רדיוס מסוים מביתו? או שמא מדובר בחנות מקוונת
שבה אין מגבלה גאוגרפית.
מתוך החלטות אלו סוכנות הדיגיטל תחליט מהו קהל היעד ובאיזה אזור גאוגרפי נמצאים הלקוחות
הפוטנציאליים.
מתחרים
חשוב להבין מי הם המתחרים של אותו עסק.
האם הם רבים ? האם יש הרבה מהם באותו אזור גאוגרפי בו העסק מרוכז? האם הם מקצועיים?
האם המחיר שלהם גבוה/נמוך יותר? האם הם מתחרים ישירים או עקיפים? האם השוק פרוץ או
יש מעט מאוד עסקים באותו התחום?
כל אלו ישפיעו עד מאוד בבניית הפרסום הדיגיטלי.
לקוחות
מי הם הלקוחות הפוטנציאלים של העסק?
האם הם אנשי עסקים שקוראים דה מרקר? האם הן אימהות צעירות שנמצאות בפורומים של
הורים וילדים? האם הם חברה צעירים בגילאי 20 עד 30 שנמצאים באינסטגרם או שמא
גברים ונשים בני 40-60 אשר נמצאים בפייסבוק ?
חייבים למפות את קהל היעד כדי לפנות אליהם בפרסום במדיה בה הם נמצאים ובשפה
של אותה המדיה.
הזדמנויות
האם יש תאריכים ספציפיים בשנה אשר מהווים הזדמנויות להגדלת מכירות?
לדוגמא, אם אני חנות פרחים, בימים כמו חג האהבה, סילבסטר וולנטיינס אעשה פרסום
מאסיבי יותר ואצא עם מבצעים מיוחדים או עם מוצרים ייחודיים.
ברגע שהמשווק הדיגיטלי ידע מראש על הזדמנויות כאלו, הוא יוכל להיערך בהתאם
ולא לפספס זמנים בהם ניתן למקסם מכירות.
איומים
האם יש תקופות בהן אין עבודה? לדוגמא, במידה ומדובר בעסק עונתי כמו טיולים
ללפלנד, קייטנות, חופשות סקי ועוד.
יעדים
מהם היעדים אליהם העסק רוצה להגיע מבחינת השיווק הדיגיטלי.?
האם המטרה היא חשיפה למותג או למוצר? האם המטרה היא יותר לידים?
מהו פרק הזמן להשגת אותם יעדים?
לסיכום, אנו רואים שכל בעל עסק צריך לתת את הדעת בניתוח ובניית תוכנית שיווק דיגיטלי,
וזאת על מנת להגביר את אפקטיביות הפרסום על ידי הדגשת הערך המוסף של העסק,
התמקדות בקהל היעד הפוטנציאלי ובאזור הגאוגרפי המועדף, מיפוי המתחרים, ניצול ההזדמנויות
והגדרת יעדים ברורים להצלחה
נכתב על ידי ירון יוגב מומחה בניית תוכנית שיווק דיגיטלית, בעלים משרד פרסום דיגיטלי PPc-Simple
מומחה שיווק דיגיטלי החל משנת 2008. נשוי + 3 וגר באבן יהודה.
תגובות